mandag 22. april 2013

Det våres i Eiden's hage

Ja her går det i ett i Eidens Hage for tiden. Grøftefyll og bearbeiding av nytint land. Og ikke minst alle de tusen ideene som flakser rundt i hodet mitt. Jeg skrev et innlegg rundt nyttår hvor jeg var bombesikker på at jeg skulle ha plantetunnell. Vel, det hadde jeg allerede glemt av, for nå vil jeg heller ha et til drivhus. Og sånn spinner hjernen min, hele tiden. Men hva skal man leve for om man ikke har noe drømmer? :-)


Hjorten har tatt turen inn i hagen og spist på morelltrærnes spede skudd, slitne rosenkåler som har overvintret og rosebuskene. Gjødslet godt har han også gjort, så fuglene må vite hvor mange som har vært i min lille hage , eller hvor ofte. Akutte tiltak ble heving av høyden med noe pakkehyssing fra Biltema , gamle cd-plater og flytting av utelykten som sto ved grinda og lekte det skjeve tårn i Pisa. Da håper jeg at dette fungerer som en vennlig hjortejager til sauene kommer med sauelukta si og holder hjorten vekk.
 Det spirer og gror i drivhuset. Ompotting av div. 3 gresskarplanter, og agurken tålte ikke mitt fravær så der var det en plante igjen da jeg kom hjem fra havet. En sitronverbena og en merian har overvintret, og aloe veraen måtte ompottes. Sur pga fravær av vedfyring var den også. Så da ble min lille venn flyttet ut i permanent varmt drivhus. Jeg fikk et veldig godt forhold til Aloe Veraen etter å ha lest boka :plantenes hemmelige liv. Da så jeg at den kan danse. ( jada, jeg både prater ,steller, stryker og vasker plantene, helt normalt det)
 Jeg tar vare på jordbærstiklinger. Det tar  litt vel av. Men nå skal den ene kassen få et nytt hjem. Skal prøve å få til et større land i år, og tilby selvplukk av ekte, ubesudlete jordbær årene som kommer. Og så lenge jeg ikke har hjerte til å ta livet av stiklingene, så blir det slik. Jeg gir gjerne bort planter.
I vinduskarmene står 3 hvitløk, de ser foreløpig veldig fornøyde ut. Håper å kunne dyrke all løk selv etterhvert.

 Det kommer seg sakte men sikkert. Vært nydelige vær denne helgen, satser på at vi ikke drukner i regn uken som kommer.
 Heldigvis noen skudd igjen på morelltrærne etter hjortens herjinger. Men formfaktoren har fått seg en smell, dette blir trær med et sjarmerende utseende. Og hva har det å si når morellene smaker himmelsk?!
Her er en liten tøffing av en rabarbra. Fått fra min kollega litt sør i hogget.  Jeg gleder meg til rabarbrasuppe! Jeg gir også bort rabarbra til den som vil ha. Har noen planter på gang ifra frø fra Ukraina. Heirloom-type.

 Grøfting må være det kjedeligste som finnes. men snart ferdige. snaaaaart. Et tips, ikke la dem stå vinteren over. Vi fikk smertelig erfare frostsprengning som la mold over grusen før duken = dårligere drenering ifølge ekspertene. Men vi reddet stumpene vil jeg påstå, nå venter jeg spent på neste regnskyll. Et sikkert vårtegn mens vi holdt på; linerla spratt rundt og kvitret. Og jeg pludret i vei og hilste den velkommen, slik jeg alltid gjør. Må jo prate med småfuglene. Og i værboka står det som følger; hvis man ikke hilser linerlen velkommen blir det uår og dårlig avling. SÅ vet man det, jeg må ha noen gode instinkter. ( eller bare litt småsprø i knotten for uinnvidde) Bokfinken er også på plass, og det er et herlig leven i meisebollene. De faste blå og kjøttmeisene er ikke særlig glad i konkurranse!
 Godt å endelig se litt vårfarger.

Vårblomstene er seine og små i år. Påskeliljene er dvergvarianter, det er de ikke vanligvis. Snøklokkene er to måneder seinere enn i fjor. Og jordskokken satt jeg 13 mars i fjor. Årets ble plantet igår. Det merkes at kong vinter har satt hardt i iår, men naturen ordner seg, og jeg har tro på at våren eksploderer og går kjapt over til grønn og blømende sommer.

8 kommentarer:

  1. Å, misunnelig på spirelivet ditt. Har måttet bortvelge all spiring i år pga for mange prosjekt ellers i livet, men kjenner på spire-abstinensene. Godt det kommer saker opp av seg selv i hagen likevel som kan nytes!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er en liten verden av under denne spiringen, MEN det tar tid. Heldigvis kommer det flere anledninger . Og det som popper opp av seg selv er nesten enda morsommere å nytte seg av :-)

      Slett
  2. Så flink og driftig du er Ingelill!! Veldig gøy å lese om prosjektene dine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Kristine :D ja her prosjekteres det , gøy at det er kjekt å lese !

      Slett
  3. For en herlig og stor hage du har! Og så flink du er til å utnytte den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var kjekt å høre ! Koser meg med alt som spirer og gror :-)

      Slett
  4. Handeland Cowboyutleie29. april 2013 kl. 14:50

    Du har helt rætt. Grøfting e IKKJE arti.. Du får sei tell han ektemannen din at han får tak i gamle små graveaggregat tell å ha bakpå valmetn :) Mæ både planeringsskuffe, tannskuffe tell grøfting og hållgræving :) Han som e mekkekyndig kan sekkert få nåkka sånt tellnærma gratis, også puss litt på da ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Må du ikkje sett idea i hodet på han ;-) men da høres ut som nåkka vi verkelig sku ha hatt, billigar enn gravemaskin ihvertfall. Sjukt dyrt mæ gravemaskina !

      Slett