fredag 12. april 2013

Noen interessante nyheter

Småfugl erstatter sprøytemidler , I Stjørdal har de skjønt det! Nå er det på tide å snekre fuglekasser for meiser og fuglesnappere. De spiser noe vannvittig med små irritasjonsmomenter ( les Mygg og knott)  Kanskje går vi en sommer i møte med mer fuglekvitter og mindre mygg. Hadde ikke det vært kjekt? Lenge siden jeg har snekret fuglekasser. Hvilken fugl som bosetter seg kommer ofte an på diameteren på hullet. Se mer her :Lage fuglekasser


Får ikke avlive dyra hjemme Goddag mann økseskaft. Hva er det egentlig myndighetene med mattilsynet i spissen jåsser med? Hjemmeslakt på slike dyr vil jeg påstå er mye mer gunstig for dyrenes velferd enn å sende de milevis og timesvis avgårde for institusjonsslakt. Og med de hornene. I en trang lastebil? Hjelp.  Jeg blir litt usaklig i slike saker, jeg blir så opprørt. Nationen er et nettsted vel verdt å titte innom iblant.

Rekeskall mot sopp på grønnsaker
Dette kan bli spennende. Forhåpentligvis blir dette et naturlig stoff for å ikke få sopp på grønnsakene. Regner med det er grønnsakene det er snakk om. Jeg ser egentlig ikke helt for meg hvilke sopper, men bare de ikke ødelegger de naturlige og viktige soppene i jorda, så kan det jo bli bra ?


Natron, veien til bedre helse?   Dette er et blogginnlegg på en blogg jeg aldri har sett før. Nå tror jeg ikke at en ting kan revolusjonere en helsetilstand, men alltid moro med hverdagslige produkter med flere bruksområder. Mange tips, noen kan vel tas med en klype salt.
Oppdatering 13/4- For at ikke alle tror at jeg sluker alt jeg leser rått, nyansering er viktig : Hvorfor Ph-dietter og natronkurer ikke virker . Dette er en blogg av en kar som heter Tjomlid. Han graver i forskning og pirker borti mange temaer som virker hårsåre. Jeg synes det er mye interessant, men mye jeg stiller meg litt undrende til. Hvordan man leser forskningsrapporter kan gi forskjellige utslag har jeg hørt. Interessant er det, selv om det bruses litt vel mye med fjærene i både blogg og kommentarfelt.


Nå har jeg bare ei lita uke igjen til jeg entrer Eiden's hage. Plante, så , grave, hage, planere, konstruere, dikkedere, transportere, osv. Bare vi ikke får nedbøren som skulle vært de siste 100 solskinnsdagene. :-)


 
Gleder meg til dette synet åpenbarer seg igjen. Og jeg må ha meg et drivhus til.


5 kommentarer:

  1. Apropos natron, så er alt damen i bloggen du linker til sier om natron, ph og syre/basevirkninger i kroppen feil, og natron kan raskt bli helseskadelig. Hva som enn hjalp henne å bli bedre, natron var det i alle fall ikke.

    BAKING SODA (SODIUM BICARBONATE, BICARBONATE OF SODA)
    Baking soda, even in small doses, stimulates gastric secretion. With small doses this stimulation occurs after a period of alkalinity. With large doses the stomach may be unable to produce sufficient hydrochloric acid by the time the food enters the intestine. Fermentation product formation is encouraged by the administration of bicarbonate of soda. If a person uses baking soda over a long period of time the effects are prolonged. Baking soda given immediately prior to food intake temporarily prevents digestion, slows pepsin production, and encourages fermentation. (Journal of American Medical Association 21:60-61, 1893)

    BAKING SODA TOXICITY
    Sodium bicarbonate (baking soda) is frequently taken as a home remedy for "indigestion." Baking soda use may lead to metabolic alkalosis (increased alkalinity), hypernatremia (high levels of sodium), hypertension (high blood pressure), gastric rupture, hyporeninemia (low kidney hormone), hypokalemia (low levels of potassium in the blood), hypochloremia (low levels of chlorine in the blood), intravascular volume depletion (water deprivation) and urinary alkalinization. (American Journal of Emergency Medicine 12:57-59, 1993)

    SODIUM BICARBONATE (BAKING SODA)/STOMACH RUPTURE
    A 43-year-old healthy man consumed about 30 g. of baking soda after a meal of potatoes, pickled herring and aerated water. He immediately experienced a feeling of fullness, and developed severe abdominal pain. He had the sensation that something had "burst" in his abdomen. He was rushed to the hospital and taken to surgery where a 5 cm. tear in his stomach was found and repaired. He did well for about a year when he developed fever and abdominal pain. He was taken to surgery for removal of an abscess cavity which had formed around a piece of potato peel. He developed a second abscess during the postoperative period, but subsequently recovered. (Acta Chir Scand Suppl 530:97-99, 1986) His problem developed from the sudden release of large quantities of gas from the baking soda and aerated water which ruptured his stomach.

    PirkePetter

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, de helsemessige fordelene hadde jeg liten tiltro til. men alltid moro med tips til hva som rengjøre hus og hjem, og lage myk hud i badevann. Derfor, alt med ei klype salt :)

      Slett
  2. Du store, dette visste jeg ikke... Vil det da si at pH-dråper (ligger i fortiden, sukk) med kalium- og natriumhydroksid kan bidra til å ødelegge magesyreproduksjon også - eller er jeg heeelt på jordet? Haha, jeg kan vel sikkert bruke de gamle restene av dette til vaskemiddel istedet;-)

    Spennende å lese Eidenshage!

    Tidligere pH-forvillet

    SvarSlett
  3. De såkalte pH-dråpene, som i seg selv er meningsløse, all den tid de på ingen måte påvirker ph i annet enn magesekken, øker ph i magesekken. Hvilket betyr null syre og null pepsinaktivitet = null næringsopptak og negativ forandring av ph i både tynn og tykktarm = forstyrret tarmflora og candodavekst

    Tatt utenom måltidene spiller det liten rolle hvordan de påvirker syreproduksjonen, men enkeltmineraler er normalt helsefarlig å bruke da alle næringsstoffer påvirker hverandre som agonister, synergister og antagonister. Slik at enkeltdoser av et enkelt næringsstoff vil påvirke negativt en rekke andre næringsstoffer tilknyttet dette i opptaks og utnyttelsesprosessene i kroppen.

    PP

    SvarSlett