torsdag 17. oktober 2013

Bikuber i Eiden's hage

To søte bikuber med tusenvis av innflyttere fra Bømlo entret hagen vår i helgen. Nå er det alvor. Vi er blitt birøktere! Jeg synes det er skikkelig skummelt, ikke at selve biene er skumle, men dette er et felt jeg har praktisert svært lite. Vi begynte på birøktekurs i våres, har dessverre gått glipp av en del kurskvelder pga jobben, men det elementære er på plass. Det er også blitt en gryende interesse for hobbyrøkt, både her til lands og internasjonalt,og det er faktisk kommet en egen nettside som heter wikibi.  Grunnen til at vi skaffet oss bier er flere, pollinering av frukttrær og planter og honningutbytte til eget forbruk er de mest åpenbare. Men det er dypere mening med bier i disse dager. Bier dør som fluer på verdensbasis. ( fryktelig bevinget ordspill) Verdens matavlinger er helt avhengige av bienes aktiviteter. Å bevare og videreføre bienes eksistens i vår beskjedne skala, føles veldig rett for oss og for moder jord.
 
Min største frykt er at de ikke skal overleve vinteren. At vi skal gjøre noe galt slik at de dør. Da får vi mange liv på samvittigheten. De er våre husdyr, og jeg fikk varme følelser for dem tvert. Jeg vil ta godt vare på dem! Våre kuber er av isopor. Ikke mitt førstevalg, men helt greit for anskaffelse av bifolk. Maur elsker isopor, men avstår fra invasjon av trekuber. Hvis vi får maur i kubene før konvertering til trekuber av et eller annet slag, så har jeg bestilt meg nellikolje som kan has på fundamentet. Her i form av en trepalle. (Et småbruk uten trepaller er en vits, de kan jammen meg brukes til alt) Har lest om de som bruker diesel. For å være ærlig, kyss meg en viss plass. Diesel faktisk!
I birøkting som med mange andre næringsmiddelsproduksjoner, så er ikke konvensjonelle ting 100% naturlig. Vi skal røkte så naturlig som mulig. Mange er plaget med den fryktede varroa-midden som invaderer kuber og svekker bifolk. Denne midden behandles med div kjemikalier som jeg ikke vil vite av. Heldigvis er internettet en utømmelig kilde for informasjon, så jeg har funnet alt ifra forskningsrapporter fra Egypt på bruk av sitronjuice til melkesyreblandinger ,som også er en finfin substitutt for røykpusteren. Har ikke helt sansen for dette med å røyke ned kubene ved inspeksjon. Jeg må få tak i melkesyre! Men aller helst vil jeg prøve med en peispuster. Tankespinn ut ifra en kar som brukte trykkluft.
 
Mer rablerier kommer, jeg håper og tror at vi og biene finner lykke sammen og får leve lenge i Eidens hage.
 

 
Noen interessante nettsteder:
 
 
Ja, også er det eplets dag idag. Det hadde gått meg hus forbi. Se emr informasjon på denne fine bloggen.

4 kommentarer:

  1. Så spennende! Jeg er sikker på at dere blir flotte birøktere. Lykke til, og jeg gleder meg til å lese mer:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper og tro at vi og biene blir fornøyde her i hagen :-) og du, tusen takk for hjelpen.

      Slett
  2. Så stas og så fint at du tar grep for fremtiden. Vil tro biene får det helt konge hos dere! Birøkting er en av mine gamle drømmer som jeg håper en dag oppfylles. Fascineres utrolig av bier. Kjøpte min første bok om birøkt for 12 år siden, den blomstrer fremdeles i bokhylla. Du må fortelle underveis, hva skal du fôre dem med om vinteren da. Sjefen i birøkterlaget her lokalt mente man så mindre sykdomstilfeller vet at man fôret dem med raffinert sukker, da jeg fortalte at jeg ønsket å drive øko. Kan ikke skjønne det kan være mye sikringskost i raffinert hvitt sukker...

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennende Gry, måtte biboken din få bein å gå på :-)
      Vittig nok, så snakket jeg med Kristine ( kommentar over her :-) og via via ved hennes birøkterbekjent, så snakket vi litt om dette med uraffinert vs raffinert. Uraffinert skulle være vanskeligere for biene å fordøye / nytte seg av om man kan si det slik. Men øko birøkt bruker jo bare dette. Han jeg har gått på kurs hos i sommer er økoprodusent, jeg skal jammen meg forhøre meg hos han. Jeg synes det høres litt rart ut at det reneste skal være ugunstig for biene. :-)

      Slett