lørdag 19. oktober 2013

Naturlig, hjemmelaget buljongterning







Buljongterninger, noe av det første som røk på hue og rævva ut av mitt hus når jeg sakte men sikkert konverterte til mer naturlig kosthold og levesett. Men jeg har alltid savnet buljongterningenes praktiske og gode resultat på tamme supper,gryter og sauser. Ikke at det har vært et problem i de siste årenes fasinasjon for lang koketid og krydderurter fra hagen. Men likevel, av og til er det greit å bare koke i hop og slippe nedi gryta en pastill av en smaksbombe. Da gjør middag seg på kortere tid enn å koke nudler. 

Hvorfor er jeg så skeptisk til buljonterning da? Smaksforsterkeren MSG er en sentral aktør i buljongterninger, den har ingenting positivt å tilføre kroppen, så da dropper jeg den. Proteinekstrakt av soya, gjæresktrakt, rapsolje,kjøttekstrakt, karamell-farge , aroma og krydder. Diffuse greier og ekstrakt meg her og ekstrakt meg der. I mine buljonterninger trenger man ikke lure , der er det følgende:

  • Talg fra Norskt storfe. Spar Ådland har skaffet meg det.
  • Hagedyrkede og dehydratortørkede urter som bare har kjent min hånd; Isop, Bergmynte/Oregano, Salvie, Bladpersille og løpstikke
  • Ramsløk plukket ved sjøen her, dehydret og pulverisert. En skikkelig aromatrigger, dette pulveret ble også gjæret på følgende vis. Glemte tilfeldigvis en pose med ramsløk som ble tatt opp av fryseren. Etter en uke i romtemperatur hadde den virkelig fått smak.
  • Sjalott, gul, rød, hvit og luftløk fra hagen. Blendet og dehydrert og endte opp med verdens herligste løkpulver. DET reiv i nasn.
  • Salt, Keltisk mineralsalt.
  • Fremgangsmåten var blending av urter, salt, løk og ramsløkpulver-rør inn i smeltet talg. Bingo.
Dette var et skikkelige pilotprosjekt, men jeg ble overraskende fornøyd, så dette skal jeg spinne videre på. Har kvernet lenge på tanken om å lage buljongterninger, men jeg har lurt fælt på hva jeg skulle bruke som bindemiddel. Helt til Eureka; Talg er jo genialt. Næringsrikt fett som holder seg i romtemperatur og en av de beste fettstoffene til å tåle høye temperaturer uten å konverteres til mystiske bindinger. Jeg hadde tenkt på kokosfett, men spesiell smak som kanskje ikke passer helt i alle settinger. Men der tenker jeg at jeg skal lage Thai-Curry-buljongterninger.  For en verden av muligheter. Jeg oppbevarer småknertene i kjøleskapet, og lar ellers bildene tale for seg.


                                                                      Talg er fint å ha.

Hvitløk, sjalottløk og pipeløk blendes før dehydrering


Dehydrert løk klar for å bli pulver



Talgsmelting


Innrøring av urteblanding


Buljongterningrøre has i silikonform, og settes i kjøleskap


Noen stolte urter på kjøkkenbenken



Ferdige buljonterninger, smaks-atombomber. Krutt!
Ilddåpen ble fiskesuppe på rekekraft.

Den ble herlig grønn
Ellers må jeg informere om at idag er det et arrangement på Fitjar Kulturbygg, Mat Frå Fitjar. Fra kl 10-14. Blir spennende å se hva som bys på. Det er også loppemarked vegg-i-vegg hos videregående skole. Spennende dag på fitjar idag .

5 kommentarer:

  1. Mye godsaker, omtanke og kjærleik her! Fikk lyst til å lage løkpulver, takk for tipset!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det i rikelig monn :-)
      Så kjekt å kunne inspirere , løkpulver skal produseres rent her og. Snadder !

      Slett
  2. Vil du ha den beste naturlige versjonen av buljong så koker du kraft på bein du først har brunet/stekt i ovn. Kraft er alltid godt, men når den er basert på bein som er forstekt i ovn er den avhengighetsskapende. Urter og andre fiksfakserier er helt unødvendig for smaken, kun beina.

    PirkePetter

    SvarSlett
    Svar
    1. Som nevnt er kraft alltid den foretrukne , har en liten plan for implementering i buljongterningformat :-) så derfor sitter mine urter og stille furter på pallens 2 plass .

      Slett
    2. Ja nå ser jeg hva du mener PP , kan nok misforstås det jeg skreiv om krydderurter fra hagen i kraftsammenheng. :-)

      Slett