onsdag 16. oktober 2013

Gulrotgleder anno 2013



I år prøvde vi ut mange artige gulrotsorter. De fleste kom fra ebay og er arvehistoriske sorter som kalles Heirloom. Deep purple, den dyplilla gulrota, er den eneste hybriden (F1 som det så pent kalles.) Den er steril , mens de andre kan reprodusere seg ved blomst og frøsetting. Dessverre klarte jeg å røske opp de gulrotblomstene som kom, så jeg får satse på reprise til neste år. Med ekstra pollineringshjelp fra mine mange tusen nye husdyr. :-)
 





 


De flotte merkeskiltene var det min kjære som laget. Og jammen var de ikke nesten like pene som ny ved innhøsting. Et kupp han der altså.

 
Ebay og impecta.se er gull verdt på frøjakt.
Gulrotdyrking til eget forbruk har jeg vokst opp med, og har fått en forkjærlighet for disse søte røttene. Såpass peiling påberoper jeg meg å ha angående smak på disse, at jeg til og med har klagd på smaken på serverte små gulrøtter på penere restaurant. De skal smake søtt, ikke muggen jordkjeller.
Jeg lagrer gulrøttene som jeg har lært hjemmefra, i kasser med sand ifra fjæra. Her i vest har vi steinsand, oppi nord var det skjellsand. Merker at saltsmaken sitter mye mer i steinsand, så skyll gjerne igjennom lagringssand før bruk. Oppgaven til sanda er å holde på fuktigheten men samtidig opprettholde nok luftighet for å ikke råtne. Jeg lagrer i isoporkasser foreløpig. Gulrøttene holder seg fint til neste sesong er i gjære på denne måten, ja også må de lagres kjølig selvsagt.
Den kuleste gulrota som het cosmic purple hadde jeg ikke klart å få bilde av, kjedelig. Den er lilla utenpå og oransje inni, utrolig fargespill og smaker deilig søtlig.
 
Kan noen fortelle min bestemor at lille gulrøtter ikke er farlig!? :-)
 

4 kommentarer:

  1. Fantastisk! Elsker de grønne fingrene dine, tror du har mye å lære meg der!

    SvarSlett
  2. Vet ikke om jeg kan så mye, men jeg elsker å holde på med frø og planter, og da kommer de nesten av seg selv :-)

    SvarSlett
  3. Jeg sådde også deep purple i år, ble overrrasked over hvor søte de var .Minnet meg litt om rødbet faktisk. For et lurt tips angående oppbevaring av gulerøtter, det har jeg ikke hørt om før:-) Må prøves. Skal ta opp siste rest av poteter og gulerøtter i dag før minusgradene kommer snikende. -Guro

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vet du hva, det er jeg enig i. Litt rødbetsøt.
      Minusgradene ja, de er ikke langt unna gitt. Like greit å få opp avlingen før man fryser av seg ørene ved potetopptak :D

      Slett