onsdag 29. oktober 2014

Høst i Eiden's hage

En liten billedkavalkade fra en hage i opplett høst. Det har regnet godt siste uken så en dag med litt blyg sol og opphold var helt topp .

Et grønt bilde. Gulrot i tette mengder. Høster etterhvert til frosten kommer. Da går alle opp av jorda for lagring  i sand i isoporkasser.
Rosenkål står langt utover vinteren. Går fint å høste direkte til nyttårskalkunen her i vest.
Grønnkål er hardfør og voksevillig. Høster av den hele vinteren om jeg er heldig. Og vinterhøsting av grønnkål er skadedyrfritt, ikke som om sommeren når larver liker å gjemme seg der. Denne typen grønnkål , dwarf curly green , er mest hardfør hos meg.
En annen type grønnkål, Nero di'Italia tror jeg den heter. 
Høstet toppene av rosenkålen. Prøver på en sauerkrautvariant av dem. Høsting av toppene skal gi lik størrelse på alle rosenkålballene , men jeg er nok litt vel sent ute .
En rose som ikke har lyst til å gi slipp på sommer og sol.
Mynten holder seg fin og flott utover høsten.
I kalddrivhuset rødmer fremdeles chiliene tross en temp på 13 grader på det varmeste ! 
Kryprosene blomstrer og blomstrer. Vakkert .
Jeg klarer nesten ikke vente til våren ! Mannen har bygd meg en fantastisk pergolasak til leveggen ved varmedrivhuset.
En til grønnkåltype som slo seg ned i blomsterbedet plutselig. Red russian heter den.
I varmedrivhuset kommer det fiken fremdeles. 
Og chiliene på samme sted gir seg ikke. Denne sorten vet jeg ikke navn på , men den er meget sterk. Og lettdyrket !
En salat står ensom borti landet.
Hvem sa at man ikke kan flytte vill bjørnebær inn i hagen ? Problemet er å temme den. Her har vi momset bjørnebær hele høsten. For to år siden satte vi ned en liten still, utviklingen er enorm.

4 kommentarer:

  1. Fine og imponerende hagen din :)
    Bli like glad og inspirert hver gang det kommer bildekavalkader fra Eiden`s Hageproduksjon.
    Spesielt morsomt med sjølsnekra fiken :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir alltid så glad for dine herlige kommentarer :-D fikentreet er blitt en meget god venn .

      Slett
  2. Så flink du er altså! Veldig gøy å få se litt av hagen din og dine flotte vekster :)

    SvarSlett