mandag 2. september 2013

Matfestival i Bergen kommende helg

Kommende helg skjer det litt av hvert i Hansabyen. Matfestivalen og Bergen ølfestival går av stabelen til ellevill jubel fra frøkna i Eiden's Hage. Matfestivalen har blitt en årlig foreteelse og feiring av min bursdag, kan ikke tenke meg en bedre bursdagsfeiring enn i matåndens tegn. Det er vel fjerde eller femte året den blir arrangert i år, og for andre året blir Bergen Ølfestival arrangert samtidig.
Matfestivalens ånd er å presentere landsdelens matleverandører innen diverse nisjer som ost, syltetøy, kjøtt, fisk etc. Og i år også øl.
Det meste konsentreres rundt bryggen og fisketorget. Leverandørene av fisk og sjømat holder til ved fisketorget, resten av leverandørene står i boder langs bryggen slik som foregående år. Ølfestivalen arrangeres 'bak bryggen', gå opp ved Nikolaikirkealmenningen.
Jeg vil påstå det er duket for et herlig matgilde og matauk 6-8 september. Skal du?
Jeg skal ihvertfall ta med kjølebag og la sankeren i meg slå til.
Hvis jeg skal anbefale noen så er det ved første øyekast Tyssen-smør og Samnanger ysteri. Homlagarden er tilstede og det er gamle kjente innen kjøtt og også et par nye hvis jeg ikke tar feil. Veldig spennende. Men jeg savner på listen den koselige mannen som solgte matjessild i lompe. Jeg håper det bare er jeg som ikke husker hva den leverandøren het. Og jeg var jo ikke i fjor, så kanskje noen har falt fra uten at jeg har fått det med meg.
Her er programmet: Matfest2013

Bergen Vinfestival gikk av stabelen i helgen som var. Gjett hvem som glemte av hele greia.... Men det kommer flere år og nye muligheter. Og når vi er inne på vin, Non Dos er en vinimportør som er spennende å ta en nærmere titt på. Glad i naturviner og leverandør til både pol og spisesteder.

Ellers er Eiden's hage en god leverandør av godsaker for tiden. Det syltes og saftes og kokes og smattes.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar