søndag 1. september 2013

Rask kraft på reker

Å koke kraft er noe man ikke bør stresse med men ta seg god tid til. Rekekraft er unntaket. Etter et herlig rekemåltid med hjemmebakt loff med litt surdeig, måtte rekeskallene til pers. Og det gir en fantastisk følelse å bruke matvarer til siste næringsstoff. Kraftkoking er gull verdt på så mange måter. Næringsmessig, utnyttelsesmessig, samvittigetsmessig, metthetessig , ja jeg kunne holdt på ut i evigheten. Kraft tar mat, matlaging og helsa til nye høyder og kan lages på det meste !

Rekekraft

Skall av opprinnelig 1 kg reker( jeg lot sitronrestene koke med også)
2 liter vann
En halv sellerirot
En løk i biter
Litt purre
Er par hvitløksfedd
Et par gulrøtter
10 pepperkorn
3 laurbærblad
Noen saltkorn

Kok opp , og la småkoke / simre under sporadisk avskumning. Etter 30-45 min siles grytas innhold og du kan redusere den ytterligere eller fryse ned. 
Vi fryser ned i ca 4,5 dl porsjoner, perfekt base til middag for to.




4 kommentarer:

  1. Nå må jeg til pers på dette området og - kjenner jeg. Takk for inspirasjon og oppskrift!

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt skal tynes til siste næringsdråpe ;-) kraft er blitt min nye bestevenn.

      Slett
  2. Jeg kokte også rekekreft i går! :) Maks utnyttelse av råvarene. Nå skal det bli fiskesuppe i heimen! :)

    SvarSlett