lørdag 7. desember 2013

Siste nytt fra Eiden's hage

Først og fremst har vi kommet oss på facebook. Det måtte jo skje en eller annen gang. Veldig "snedde" med oppdateringer + at den opprinnelige planen for blogging blir bedre tilfredstilt. Dette med å ha et lite showroom som slekt og venner kunne titte innom for å se hva vi driver med. Også ballet det på seg, noe som er kjempegøy ! Ta turen innom facebook og si hei :-)

Mannen i huset har fått ny mobiltelefon i julegave, og den tar vannvittig gode bilder. Så hvis det merkes kvalitetsforskjell på bildene her er det derfor.

Akkurat nå snør vi nesten ned. Kan ikke vente med å finne frem akebrett og ski ! På vestlandet må man nytte det når det er her, kan ikke vente til neste uke !

Litt ruskevær har vi også hatt, Bodil var vel siste stormens navn ? Lokket til den ene bikuben blåste av, oppdaget det ganske kjapt så jeg håper det går bra. Blir bra mange liv på samvittigeten hvis ikke.


På kjøkkenet har det endelig åpenbart seg den perfekte oppskrift på matomslag, også populært kalt " wrap" . Kom gjerne med et bedre norsk ord for det, men jeg får helt fnatt av ord som " wrap" . Snakk norsk, bruk fantasien. :-) lefse er jo noe man kunne brukt i denne sammenheng, men jeg tenker alltid mer på kaker da. Noe søtt til kaffen. Oppskrift med mere kommer .
Og når jeg nevner lefser, takket være facebook har jeg nå fått tak i den gamle slektsoppskrifta på krinalefser! Den bringer minner om liten pike som spise så mye krinalefse i julebesøk hos gamletanta at foreldrene ble flaue! Men når krinalefsa smeltet på tunga, da var lilledill ustoppelig. Mon tro om jeg får til å reprodusere?! Målene går i dype tallerker, store kopper , vanlige kopper og " mel til passer konsistens" . Elsker gamle oppskrifter!

Til jul har det ikke vært de store forberedelsene, rulla er sydd og ligger i fryseren. Bare å få kokt og presset. Det får mannfolkene ta seg av. Jeg stikker i Nordsjøen til 2 juledag. 
Viblans proteinkjekser har blitt en slager her i huset, blir en del eggehviter til overs av iskremproduksjonen. Krydrer kjeksene med nellik, kanel, pepper, ingefær og kardemomme. Smører så på min bedre halvdels nye favorittpålegg:
-mykt smør + honning, røres sammen med evt litt smak. Han bruker huldredråper fra eventyrsmak. Dette er magiske greier. Syndig og lekkert ! Oreo kan bare stikke bak løo og skjemmes, for dette er dekadens på kjeksfronten.

Ingefær blir i disse dager satt til bobling for å se om jeg får laget egen sprudledrikk. Forrige prosjekt gikk muggelens vei, måtte avgårde på noe kursgreier. Ikke bare bare for mannen å holde styr på alt som lever i krukker og kar rundt i huset.


I drivhuset er det to modne tomater. Har sådd chiliplanter som jeg er særdeles spente på om de tåler denne årstiden til spiring. Og steviane koser seg. Snart har de invadert hele drivhuset. Skal prøve meg på frøsanking i disse dager. 


Kraft står på kok, fikk masse lekre kraftbein fra gressende Anguser frå Fitjar. Kraft er blitt en viktig brikke i vårt kosthold. Kroppen blir så glad !

Jeg lever og ånder for småpippene. Her er adventsnopet deres laget av restene etter talgutsmelting tidligere i høst. Rørte inn solsikkefrø, puttet i en tråd og la i fryseren. Perfekt til pippemat. De trenger fett på denne årstiden. Ideelt sett skulle eg fått opp et fuglebad, en plass de kan få drikke vann . 


Ellers har vi det bare godt, venter på våren. Kribler i de grønne fingrene allerede ! Har selvsagt en million planer for kommende sesong, så får vi se hvilke som blir materalisert. Alltid kjekt å ha noen mål å jobbe mot. Livet er herlig. :-)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar