søndag 24. januar 2016

Universets mest fantastiske horn

Universets mest fantastiske horn liker jeg å si. Og det er sant. Til forskjell fra mange andre oppskrifter skal smøret smuldres i melet, kanskje er det det som gjør dem så unike? Og det skal være smør. Noe annet er skjending av bakverket og handarbeidskunsten. Oppskriften er mamma si og har fulgt meg hele oppveksten. Og den kommer til å følge meg til jeg ender mine dager, dette er rein bake og spiseekstase. 

 

Oppskrift på universets mest fantastiske horn 

500 g fint mel
100 g smør
1 ts salt
2 ts sukker
3 dl melk
25 g gjær

Smuldre smøret i melet. Ostehøvlet kaldt smør er fint til dette. Rør inn sukker og salt. 
Lunk melken og rør ut gjæra . Eltes til en smidig deig. Hev en time eller så. Deigen bør doble seg.

Smør kjøkkenbenken eller ha mel på den.  Elt ut lufta og del deigen i 3 emner. Kjevle ut emnene til rundinger på 35-40 cm i diameter. Del i 8. Her har jeg et lite verktøy med riflet trillehjul, men pizzaskjærer er gull til formålet. Kan med fordel smøres før skjæring. Trill hornemnene fra ytterkant og inn, legg på bakepapirkledd plate. Lyst på fylte horn? Da er det bare å legge på og rulle inn det fantasien lyster. OSt og skinke, marsipan, sjokolade, artige rester i kjøleskapet.

Hev i en halvtime til eller mer til de har est godt. Sett ovnen på 200 *C . ( husk å ta hornene ut hvis du hever der ) Pensle hornene med egg og ha på valmuefrø. Ingen horn uten valmuefrø. Stek i 12-15 minutter. De skal være lekkert gyldne. Ha på rist og begynn å spis. Nystekt er munner ustoppelige. Har du tenkt å bunkre opp i fryseren bør du lage dobbel porsjon, de forsvinner ekstremt fort.



Gjærtemp:  Liker å ha væsken lunken rundt 15-20 *C og heve i et par timer. Med varmere melkeblanding ca 30-35 *C trenger den kortere hevetid. ROmtemperatur er også en bidragsyter. Jeg liker å heve i stekeovnen, da står ikke bollen i veien :)
Smøring av kjøkkenbenk : Jeg bruker kokosfett uten lukt og smak til slikt, blir mindre melgris. Griser nok med mel og deig når jeg baker, og til syrnet deig hvor man ikke vil tilføre mer mel er dette supertriks.
Opprinnelig er hornene lagd med hvetemel, men her i huset er det bare siktet spelt, så jeg tenker ikke over hvordan bakverk egentlig er med hvetemel. Leser jeg hvetemel i en oppskrift så bruker jeg spelt. Til alt fra sukkerbunner til pasta. Og foreløpig har jeg ikke fått noen klager :)





5 kommentarer:

  1. Er så kjekt å sjå aktivitet på bloggen din att! kjør på! :-) Eg baka i går, det var herleg :-) Lenge sidan eg har baka horn, sist hadde eg ajvar og fetaost i, og det vart eg så lei. Så burde laga noko nytt no, gode nistehorn:-)

    Anbefaler elles ein surdeigsbakar som heiter Sebastien Boudet. Om du lyttar til Podkast så ligg det ein podkast av han ute på Sommar og vinter i P1. Herleg lærdom, nytta hans enkle oppskrift i går. Ha ein god sundag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja får noen raptuser iblant, får satse på litt mer kontinuerlig blogging herfra ☺️ Nistehorn er gull, alt går i horn. Men man kan jo bli lei når det samme går igjen , ser den.

      Jeg skal ikke skryte på meg å lytte så mye til podcast, men Sebastian Boudet følger jeg på instagram, og det er jo ikke måte på fristelser han legger ut. Så den podcasten må jeg finne, for hva er nøkkelen bak bakverket? Får aldri nok av slik informasjon.
      Laget surdeigsbollene dine ala Pontus. Fyllet tøt ut og karamelliserte seg rundt bollene, de ble noen hinsides snopeboller. Min snopeglade bedre halvdel gliste fra øre til øre, og skulle takke så mye for oppskriften ☺️

      Slett
  2. Haha, ja fyllet har ein tendens til å flyte litt ut...så det vert mektige boller. Men steike kor gode! Eg prøvde som sagt å lage boller med eigen vaniljekrem og sjokoladebitar, det vart rett og slett for lite og for tamt fyll for meg, når eg no er så vant med dette karamelliserte fyllet elles ;-) Gøy! Er bakeinspirert sjølv no, testar ut Sebastien si oppskrift og testar ulike mjøl. I går sette eg deig av øko sikta kveite og emmer + litt kjempedurum. :-)

    SvarSlett
  3. HEJ; Har du brug for et lån?
    Vi leverer lån til enkeltpersoner: personligt lån til forbrug, boliglån, kreditindfrielse, indfrielse af gæld (For at samle al din gæld i en kredit), forretningslån og også et lån til at købe en bil.

    Har du brug for et lån til at finansiere dit projekt?
    Vi kan støtte dig med et lån til udførelse af dine projekter såsom: opførelse af dine huse, kontorer, gårde og også finansiere dine rejseprojekter, din virksomhed eller et projekt, som du har brug for ekstern finansiering.

    Har du brug for en investeringsfond?
    Vi kan investere i dine store projekter. Dette er forbeholdt virksomheder, der søger investorer til at finansiere deres forskningsprojekter, ejendomsprojekter, overtagelser og andre forretningsbehov.

    VÆLG DE BEDSTE LÅNOPTIONER NU !!! For mere information om vores tjenester, kontakt os via denne e-mail-adresse: novaglobalfinances@gmail.com

    Hvad vi tilbyder;
    Vi tilbyder alle former for lånetjenester, både sikrede og usikrede lån, gældskonsolidering og mange andre til en meget rimelig pris.

    NOVA GLOBAL FINANCIAL SERVICES er datterselskab af en af ​​de stærkeste finansielle koncerner i Europa og over hele verden med en stor kapital. NOVA GLOBAL FINANCIAL SERVICES forfølger en strategi for at være til stede, hvor vækst findes, forbinde kunder til de muligheder, det skaber, hjælpe virksomheder med at vokse, økonomier til at trives og enkeltpersoner til at realisere deres ambitioner.

    Send en låneanmodning nu !!!
    Navn: Camilla Karlsen (lånecentreansvarlig)
    Kontakt mail: novaglobalfinances@gmail.com

    SvarSlett
  4. BUSINESS LOAN PERSONAL LOAN HERE APPLY NOW WhatsApp +918929509036 financialserviceoffer876@gmail.com Dr. James Eric

    SvarSlett