lørdag 23. november 2013

Eplecider av naturlig latmannsmetode

Grolsch-flasker er geniale. Etter mosting av Bramlia og noen andre søte epler fra Eiden's hage i høst, ble dette helt på nevnte flasker og satt i et hjørne på kjøkkenet.
Bakgrunnen for det lille eplecider-eksperimentet var en flaske med ren søteplemost jeg fant i kjøleskapet tidligere i høst. Visste ikke helt hva det var, men måtte jo åpnes og smakes på (viktig å merke det man produserer, men det glipper stundom i kampens hete)  Ihvertfall, da jeg åpnet den var det bare flaks at jeg nådde vasken, en herlig musserende sprut sto ut av flasken. Og hvilken smak! Søt og syrlig og frisk som en sommerbris. Fnisete og varm i kinnene ble jeg også etter endt flaske. Så dette måtte prøves igjen, men da med most av Bramlia-epler. Bramlia er en noget syrlig eple som er fantastisk til matlaging. Men med lite sødme, så da tok jeg litt av siste rest av søteplemost og hadde i flasken sammen med det. Så var det disse jeg satte i kjøkkenkroken... Etter å ha stått litt vel lenge, og jeg begynte å bli bekymret for eksplosjonsfare ,måtte flaskene testes. Gav gubben flasken og han skulle åpne den godt nedi vasken. Det endte i at taket måtte vaskes og halve kjøkkenet var nedsprutet av viril eplecider. Og kansje to cl igjen til å smake på. Resten av flaskene satte vi ut på altanen for å roe seg ned med kjøligere omgivelser. Virker som de er blitt litt mer stabile, idag er det lørdag og en god dag for en prøvesmak!

                                              Video av eplemostflaskepopping

 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar