tirsdag 7. mai 2013

Vår og frokostburger med ramsløk

Nyplukket ramsløk på "gjenbrukt "karbonade, staselig frokost-burger. Vårens deilige varme vind er over oss og livet er generelt herlig !




Nyplukket ramsløk er en verdig erstatter for salat på burgeren! Løk og salat i ett flak!



Fermentert ketchup, sennep og ekte rømme må til. Rømmen kommer fra støl i Valdres, har vært i fryseren og blitt tatt opp. Så spiste jeg halve og så tok jeg av fløtetoppen fra melkebøtta og blandet i rømmen, lot stå på kjøkkenbenken 2 døgn, voilâ, mer rømme!


Staselig burger. Selve burgeren er kjøttdeig av Fitjar-Angus, urteblanding, noen pinjekjerner som lå i skapet og slang, 1 egg og pepper og noe salt.


Hjemmelaget eplemost. Upasteurisert , har vært i fryseren siden i høst. Nydelig! Er laget på Bramliaeple, veldig syrlige, men det er en fint balansert sødme i denne. Lurer på om ikke vi blandet inn noen andre epler også? Jeg må lære meg å merke bedre, merke ALT. Kan ikke huske alt gitt.


Fermentert ketchup. Hoihoiiiii.
Ramsløken titter frem

Sisselrot?

Trolltreet, en gammel og mosegrodd apal som står ved havet. Skremmer småjenter som meg . :)

10 kommentarer:

  1. Så bildet av ramsløk, det har jeg ikke noe greie på. Den vokser vilt forstår jeg, hvor vokser den og hva er karakteristika. Den ser nesten ut som ung liljekonvall på bildet, og den er jo giftig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Her hos oss vokser den i rimelig skyggefullt høve, fuktig og nærmest rett i fjæresteinen. Den ligner dessverre veldig på liljekonvall. Det tryggeste tipset mitt er: lukter det ikke løk, hold deg unna ! Ramsløk lukter Så markant løk at man kan ikke ta feil. De setter også blomsterknopper, ikke disse "hengesøylene" med flere små blomster som liljekonvallen har.

      Slett
  2. For noen fristende og flotte bilder du har lagt ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var kjekt å høre, tusen takk. Ifonen tar ikke så dumme bilder gitt. ;-)

      Slett
  3. Da må jeg ut på ramsløkjakt! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Virkelig tiden for det nå :-) Lykke til på tur, måtte den bringe masse god løk i hus.

      Slett
  4. Jeg var på ramsløkjakt i dag, men fant ingenting. Håper på bedre lykke i helgen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var kjedelig, lykke til på helgens tur. Håper du finner. :-)

      Slett
  5. Ramsløk er supersnadder, både blader og blomsten:-) jeg er også på ramsløkjakt i nærområdet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er så godt! Lykke til på ramsløkjakten, jeg må ut og plukke mer! :-)

      Slett