lørdag 25. august 2012

Blå kongo, en skummelt fargerik potet


Må bare lage et billedlig innlegg til ære for poteten Blå Kongo. Ett nydelig utseende, og når poteten moses ser den så syntetisk og merkelig ut at hadde jeg ikke visst at dette var en potet, hadde jeg ikke dristet med til å spise den. Sjekk hagedrakten min, en jumpsuit fra H&M kjøpt pga sin evne til å ikke gi meg jord i buksa og innenfor genser, i trusa etc når jeg er ute i hagen. De som har sett med ta opp potet vet at jeg tar opp potet som en meitemark ville gjort det. Ligger og åler meg imellom potetradene ,må jo passe på ryggen serru. Litt overdrivelse, men den hagedrakten er et kupp. Hanskene matcher pottitn og så var det bare å få den opp av jorda.



 Fin størrelse og en fantastisk farge. Blå kongo blir ikke monsterstore hos meg, men akk så vakre.
 Potetene skal fortæres sammen med fantastiske pølser fra Tveito. Tveito gård selgers sine produkter på bondens marked. Ble stående og prate litt med produsenten sjøl. Han kunne fortelle at der han holdt til  så hadde de laget eget slakteri fordi de klarte ikke tanken på den lange dyretransporten innen kommersielt virke. Og slikt blir det gode produkter av. Anbefaler å ta en titt etter Tveito Gard sin stand neste gang du er innom bondens marked. Det er ikke umulig at butikker i nordhordaland og sogn har produktene tilgjengelig.


 Potetene må selvsagt ha en slice med smør på seg.

Pølser, blåmos, nyopptagne gulerøtter som vi døpte gullenatt ( de var så deilig en konsistens på at de kunne vært nougat) rømme, sennep og hjemmelaget ketchup fra prosjekt rydd-i-fryseren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar