torsdag 23. august 2012

Grytebrød

Grytebrød.

Dette fantastiske brødet fikk jeg servert hos min kjære tante Grete, og da var jeg solgt.
Dette brødet skal stå lenge til heving, da får man i sving de kjemiske prosessene som hjelper til med å bryte ned antistoffer og gjør brødet lettere fordøyelig og sørger for bedre næringsopptak. Brødet er eltefritt, bakt i rømertopf/ leirgryte eller slik som jeg gjorde i støpejernspannen, og veldig lett å ha med å gjøre. Da er det bare å sette i gang, oppskriften er som følger:

                                       150 g sammalt spelt ( fint siktet hvetemel går også fint)
                                       50 g svedjerug ( siktet rug)
                                       225 g siktet spelt ( hvetemel)
                                       2 ts salt
                                       2 g våtgjær/ (0,5 g tørrgjær)
                                       3,5 dl vann
                                       1 ss eplecidereddik ( myse eller sitronsaft)

Bland det tørre
Rør gjæra ut i passelig lunkent vann ( ved langtidsheving er ikke temperatur på gjæra så nøye, bare ikke bruk så varmt vann at man dreper gjærsoppen) , ha i eplecidereddiken og bland deigen godt. Den skal være litt klissete. Sett deig til heving , jeg trer bakebollen inn i en handlepose. La stå +/- 12 timer.
Sett stekeovnen på 240*C , nest nederste rille over /under-varme, og sett inn dagens brødform/gryte/panne. Ha godt med mel på bakebordet. Ha deigen i melet og brett inn kantene. Ha mel oppå deigen, sørg for at det er godt med mel på deigen for å unngå faststeking i formen. La deigen ligge på benken og kose seg til stekeovnen har kommet opp på setpunkt, ta ut den oppvarmede formen , hiv oppi brødet, sett på lokk og sett den i ovnen , timeren settes på 30 min. Etter 30 min tas lokket av og brødet steker videre i 15 minutt.
 Dett var dett. Klart til nyting.






Det ble ikke verdens høyeste brød, men det gav tendenser til overspising. Brødet ble konsumert til høylytt nytelsesstønning med rørossmør og spekepølse fra Evanger Pølsefabrikk kjøpt fra Tidsporten.no.
Angående spekepølsekjøpet, så er denne uten nitritt( E-250), blant kjennere omtalt som dritt. Da jeg fikk denne spekepølsen i hus så tenkte jeg at det var dårlig butikk med de centimeters tykke skivene vi skar oss, så jeg sprang på butikken og kjøpte meg en påleggskjærer fra Wilfa til 990 kr. Jeg skal sette opp et regnestykke på bruk av evangers spekepølse, satt opp mot vossafår som har vært fast inventar i kjøleskapet vårt siden jeg flyttet inn. Tror faktisk denne påleggskjæreren kan lønne seg i lengden. Og så kan den skjære brød. Ingenting er så herlig lettvint som å ta ferdiskivede brødskiver opp fra fryseren .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar