mandag 8. oktober 2012

Midnattsmåltid for skrubbsultne hjemkommere

Vel hjemme i Eiden's Hage etter å ha vært på vift tur/retur Stord-Nordre Helgeland , måtte vi ha mat. Og bilen var full av mat. Har funnet mange godsaker på veien, og skulle gjerne hatt både fryseboks og kjølebag av større utførelse. Vi har blitt ganske så enige om å få oss bobil, må jo ha plass til alle godsakene som vi kommer over.

Midnattsmåltidet besto av prim og smør fra Avdem, gjeta fra Skåneliseter som er en fetaost på geit og brød fra bakeriet i Lom. Vi kom aldri så langt at vi fikk begynt på Munkebyen, men det er like greit. Det er en ost som skal få all oppmerksomhet når den skal nytes, den har fått mye skryt i alle fora for den slags.

Gjeta fra Skånåliseter var en herlig overraskelse, jeg er ei pingle på geitost skjønner du. Men den hyggelige damen på Meny Solsiden i Trondheim sa at jeg måtte smake på den, for man kunne knapt kjenne geitsmaken. Og det  hadde hun helt rett i. Og nå har jeg fullstendig dilla på den, så jeg håper virkelig jeg får tak i den her på vestlandet.

Munkeby og gjeta fra skånåliseter er fra Meny Solsiden i Trondheim.
Prim og Smør er fra Coop Marked i Lom.

Jeg spratt innom Coop Marked i Lom, Lom er jo et distrikt, eller landsby som dem titulerer seg, som er gode på matkultur. Og det bør jo gjenspeiles i dagligvaren tenker jeg. Det største problemet med denne Coop'en, er at de har gjemt godsakene helt innerst i butikken. Men her fant jeg jo både Avdem-produkter og andre godsaker. Jeg fant en spekepølse, eller kurv som de kaller det, uten noen tilsetninger. Den kom fra Lesja mat. Kjøpte den ikke, noe jeg angrer på, men skal orientere meg litt emr rundt Lesja mat og hva de egentlig byr på.
De hadde en liten disk med ost og en litt større en med spekemat og karbonader og kjøttkaker fra lokal produsent. Kommer tilbake til dem. Men jeg hadde innbilt meg at de hadde mer, og det går igjen her som i så mange andre butikker. Den lokale maten, slik som ost og pålegg, blir satt for seg selv i en krok, ikke sammen med de andre samsvarende produktene. ( det har vel noe med å kjøpe seg inn i butikkhyllene, smekk på fingrene til Tine, Nortura og lettkjøpte kjøpmenn) Skal den vanlige mann og kvinne i gata få opp øynene for lokalprodusert mat, så må de inn i matvarehyllene hvor de ser til daglig¨, folk flest går ikke til hyllene med spesialvarer. Og når produktene er kommet inn i butikkhyllene så må man på plass med merking alá øko og tilbudsmerking på lappen på hyllekanten. Jeg tror jeg har en jobb å gjøre som den bevisste forbruker.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar