fredag 12. oktober 2012

Ost fra Käserebellen

Siste etegildet før jeg dro i Nordsjøen var ost. Masse ost. Bestilte meg to oster fra Käserebellen via Tidsporten og fikk akkurat hentet dem i tide for prøvesmaking før jeg dro.
Ostenes opprinnelse er Alpene hvor de lages av melk fra kyr som lever under gode vilkår. Frisk fjelluft og grønt gress, slik som alle kyr fortjener det. I Alpelandene bryr bøndene seg mer om hornprakten på kyrne enn å ha den største traktoren, og slik blir det glade kyr og gode produkter av. ( Utsagnet stammer fra en utvekslingsstudent på landbruksskolen min bror gikk, så det har jeg ikke funnet på selv)

Ostene fra Käserebellen kommer i svære 6 kg's hjul og slikt har aldri vært på mitt kjøkken før.
Og gjett om jeg var spent på om dette skulle falle i smak. Er ikke hver dag man kjøper 12 kg ost man ikke har smakt før. Men mange gode ord har falt rundt disse ostene i flere blogger, så jeg var ikke så veldig bekymret. 
Vi begynte med å poppe emballasjen på gulrotosten. Og den luktet dårlig promp. Men det gjør jo de fleste kvalitetsoster. Et par tygg så var vi hekta. Gulrotosten Rüblirebell, den med oransje farge som du sikkert gjettet, minner om mild rødkittost. Herlig. En nydelig smidig konsistens. Og den fargen er jo rett og slett en humørspreder. Den andre osten er en som heter Bio-Wiesenkase, oversatt til flower meadow, eng-blomster mener jeg det skal være. Denne gjør bruk av dagligostene norvegia og jarlsberg overflødig , og den er så utrolig mye bedre. En konsistens som er helt fantastisk , den koser seg i munnen og danser rundt som den fineste nougat og sprer sine glader smaker, før den glir florlett ned mitt lykkelige svelg. 

Disse ostene er ikke bare nydelige på alle måter, laktoseintolerante skal faktisk tåle denne også. En ost med mye godt for seg. 
Hvis man lukter på ostene så er jeg plutselig i et melkerom . Det lukter slik det lukter når man melker en ku. Blandingen mellom varmt og mykt jur og melka som kommer ut av det, melkerommet og melk i friluft. Det lukter rett og slett jordnær melkeproduksjon.








Med 12 kg ost så sier det seg selv at man ikke får spist opp alt på en gang. Så da må fryseren til pers. Det står veldig flott om frysing og konservering bloggen liveneshage.blogspot.no

5 kommentarer:

  1. Så utrolig spennende og så mye ost!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er utrolig moro. Luktene og synet, man blir lykkeligere av mindre. Har du smakt disse Jan Peter?

      Slett
  2. " den koser seg i munnen og danser rundt som den fineste nougat og sprer sine glader smaker, før den glir florlett ned mitt lykkelige svelg. " Herlig:-D

    Jeg bestilte også Bio-Wiesenkase denne gangen, og det er den jeg har likt best til nå, fantastisk smak. Skulle egentlig til å bestille gulerot-osten men så kom jeg til å tenke at jeg egentlig foretrekker salte oster best. Var redd den skulle bli i det søteste laget for mine smaksløker...og du sa den innet om en rødkittost...hmm...kanskje bra jeg ikke valgte å bestille den.

    Bestilte du smør også? Jeg bestillte dobbel porsjon. Ingenting å si på kvaliteten og smøret har en herlig farge, men hadde foretrukket at de hadde tilsatt litt salt i.

    -Guro

    SvarSlett
  3. Gulrotosten var ikke søt i det hele tatt, tror du hadde kommet godt overens med den også. Den konsistensen altså.. mmmm. Drømmer meg litt bort her, skulle tatt med meg litt ost offshore. Jaja, har noe å glede meg til når jeg kommer hjem ihvertfall.

    Smøret er kjedelig på smak, men det gjør man lett noe med. Konsistensen er jo en drøm, ikke noe å si på den :-)

    SvarSlett
  4. Sier du det? Kanskje det blir gulrot neste gang da:-) Med 12 kilo ost fordelt på to stk, ser jeg det slik at du forhåpentligvis har MYE å glede deg til når du kommer hjem, såfremt din mann har gått totally bananas:-D

    -Guro

    SvarSlett