søndag 24. februar 2013

Godtlokalt.no

Har du hørt om godtlokalt.no? Har lest akkurat denne adressen på enkelte lastebiler som har kjørt forbi , og jeg har stusset på hva dette kunne være.  Bedre seint enn aldri, og nå tok jeg turen innom nettsiden. Og svaret på hva godtlokalt er ,er at det er det jeg savner. En nasjonal distributør av norske matprodusenter. Godtlokalt leverer til grossistene som leverer til kjedene, det vil si at man skal kunne få mange produkter i dagligvarebutikkene rundt om i landet på forespørsel. Den som maser skal få.
Og jammen gikk det ikke opp et lys for meg underveis i skrivingen, dette er leverandøren av mange av lokal mat -diskene i dagligvarebutikkene! Jeg irriterer meg over at lokal og kortreist mat ikke blir plassert sammen med lignende varer, plassert for seg selv når den ikke auto-handleren, produktene må ligge midt i glaninga !

Noen av produktene jeg festet blikket på :
Arv, arktisk fjellmat, spekepølser og slikt snadder fra polarsirkelen. (Behørig nevnt av Herlige GladereBarn-Bloggen, ) Homlagarden med sine klukkende økokalkuner, Nordås gårdskjøtt- har aldri hørt om dem men ser lovende ut,  Fykse , Kystvilt etc etc. Her er det litt av hvert, se og bli inspirert. Jeg må inspisere listen mer , og finne litt mer ut av hvilke muligheter man har gjennom godtlokalt. Og en engasjert forbruker som maser litt får til det utrolige.

 Ikke akkurat samme lastebilen, men temaet er i samme gata :)

6 kommentarer:

  1. Så deilig å se at noen står på for å få lokal mat fra småskalaprodusenter inn i dagligvarebutikker - sånn at det blir tilgjengelig for folk flest! To tomler opp!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Vibeke. Det er så viktig å få den lokale flotte maten synlig i butikkene! Få vekket hvermannsen litt ;)

      Slett
  2. Mmmm produktene fra Arv er kjempegode!!!!! Til og med barna eeeelsker tørket og røkt reinsdyrkjøtt. De får en liten pose med seg på skolen daglig av disse herlighetene. Og jeg er sikker på at de blir skikkelig sure når godbitene er spist opp :DD. Så - da bestiller jeg nok mer pr post.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må jo være verdens beste mor som sender reinsdyrkjøtt med barna på skolen ! Jeg digger! Kanskje jeg stikker innom produsenten neste gang jeg er nordaførr. :)

      Slett
  3. Så flott! Her går det også i rein, men fra www.fjellvilt.no. Men min ebarn er fast bestemt på at det er dragekjøtt og dragehjerter. Whatever works... ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi, barn er herlige! Dragekjøtt og dragehjerter er jo genialt. Fjellvilt er meg notert :)

      Slett