mandag 19. november 2012

Fårikål , en av høstens store gleder

På Stend gårdsutsalg selger de kjøtt fra egne oppalede lam og sauer. Økologisk er det også. Sist vi var innom fulgte det litt lammebog med oss hjem, perfekt for fårikål.


Man skal være forsiktig ved oppkutting av hodekål. Den største kniven satte seg fast, og jeg sleit fælt med å få den ut og samtidig overholde god HMS.


Fårikål er en av våre mest tradisjonsrike retter, og hver gang jeg lager det så drømmer jeg meg litt bort i hvordan det var før i tia, sånn i riktig gamle dager. Da kål og sau var noen av lyspunktene i en ellers grå hverdag, og hvordan de kombinerte disse to ingrediensene til en så enkel, men akk så god middagsgryte. Det er godt man tar vare på tradisjonene.


Oppskriften er sånn ca slik:

1 del lammebog / fårikålkjøtt ( 1 kg)
2 deler hodekål. Anbefaler øko. ( 2 kg)
Svarte pepperkorn
2 laurbærblad
Salt
Til en full 5 liters kasserolle bruker jeg 1 liter vann.

Kutt hodekålen i gode biter. Dander et lag kål nederst i gryta. Strø på litt salt og ha en god ss pepperkorn over. Legg på kjøttet som neste lag. Forhåpentligvis får du alt kjøttet i et lag. Strø over salt og en ss pepperkorn, legg på laurbærbadene. Ha på et lag hodekål til , strø salt og pepperkorn på. Ha over vann. Sett på kok og kok opp. Skru ned plata og la det simre godt videre i gjerne 3-5 timer. Alt etter hva du har tid til. Idag ble gryta servert etter 3,5 timer. Klarte ikke vente lengre.





Jeg har alltid godt med pepperkorn og et par laurbærblad i gryta. Laurbærblad er visst ikke så vanlig, men slik som det ofte er, så er det noe jeg har lært hjemme hos ho mor. Laurbærblad er noe jeg bruker i ganske mye, selvsagt i kraftkoking og i tacogryten har den fått fast plass. Sylting er den god til og jammen sniker den seg ikke inn i fiskesuppen også.

Dagens fårikål ble kokt i garasjen. Det var veldig mye kjøtt og enda mere kål. Så da måtte jeg til med en av de store kasserollene som vår fisefine komfyr fra Italia ser ut til å være allergisk imot. Induksjon på gamle kasseroller lager noen høyfrekvente lyder som ser ut til å kunne ta livet av meg. Men vi har en gammel hybelkomfyr i garasjen så vi er reddet. Å lage stor porsjon har en dypere mening. Morfar sier at fårikålen er best når den har hatt sin syvende oppvarming. Jeg drar den ikke så langt, men 2 gangs oppvarming av fårikål smaker best.

Jeg foretrekker å koke opp fårikålen, for så å la den simre videre. På ordentlig kraftkokings vis. Dette for å få utvunnet så mye næring som mulig fra bein og andre "slemser" på kjøttet. Og kålen blir myk og saftig, nesten som gele, og søt på en slik herlig kålete måte.






Til barsk mat passer barskt øl, tradisjon for en tradisjon. I det hendige glasset fra Ægir bryggerier i Flåm har vi helt Vestkyst fra Kinn bryggerier i Florø. Både fårikål og øl har dype røtter i dette landet, og en fin kombinasjon også på matbordet. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar