fredag 30. november 2012

Veien til pinnekjøtt av hjort

Legger ut noen bilder fra prosessen rundt å lage pinnekjøtt av hjort. 

Her er ribbene ferdig saltet, børstet fri for saltkorn, og hengt til tørk på Sjytsjeskuten. 
Sjytsjeskuten er kvisten på uthuset, et godt dialektord og veldig Fitjarsk.


Bruker plastkasse til salting. Da jeg lagde pinnekjøtt sist i 2010, brukte jeg langpannen fra stekeovnen.
Alt er mulig, egentlig er jeg ikke så glad i plast. Men siden dette er en uttrekksprosess hvor væsken slippe kjøttet, så unnskylder jeg meg i denne gang med at væsken går ut av kjøttet, istedenfor å trekke til seg plasten. Jeg må få meg et stålkar tenker jeg.

Saltet er Helios sin grovsalt. Brukte to poser til to ribber.


Her børstes saltkornene av ribba med en oppvaskbørste. 


Krok i pinnekjøttribba og klar til tørk.


På vei opp trappa til det "hemmelige" tørkestedet. 


Ribbene hengt opp i taket . Her skal de få henge til de er ferdige. Krysser fingre og tær for at det går slik det skal. Neppe ferdige til jul. Det betyr at vi får noen herremåltid på nyåret, hurra.

Forrige gang vi laget pinnekjøtt av hjort, tørket vi den i matboden i kjelleren. Og det gikk jo kjempebra.  Så jeg er spent på om forholdene er optimale her hvor de henger nå. Luftsirkulasjonen er bra , og det var jo slik de tørket ting i gamledager. 
Jeg har trua!

2 kommentarer:

  1. Har heve meg på pinnekjøtt av hjort eg o å skal ha testen i morgen bare for å smake det før jul:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Smaketesten er nesten det morsomste med hele prosessen! Har du pinnekjøttet til julemiddagen? :)

      Slett