søndag 25. november 2012

Klargjøre for utreise offshore

Om et par dager reiser jeg offshore igjen. Folk har mange meninger og all frien , pengene, godene , bla la bla. Men en ting skal jeg si deg, DET ER ALLTID TUSEN TING Å GJØRE FØR JEG DRAR UT. Alt her i livet er jo en vanesak og det meste er rutinepreget, så er også en avspaseringsperiode. Men det utrolig hvor fort de siste dagene går, alt man skulle gjort vettu. Har faktisk oppdatert litt på bloggen, kanskje finner du noe interessant under knotten " om oss, vårt kosthold og liv & leven"

Jeg er veldig glad i mat . og litt drikke også. Julen nærmer seg, og de fleste forberedelser har jeg prøvd å få til før jeg må dra. Så kan jeg kose meg med adventens siste uker til pepperkakebaking og flatbrødbaking. Juleølet og akevitten er kjøpt inn, pinnekjøttet av hjort henger til tørk. ( men jeg tror det ikke rekker å bli ferdig) Lammerullen er just sydd, molta er plukket og klar og ellers har man ost og smør så det tyter ut fryseren.

Jeg har kost meg med inspirasjon fra noen herlige damer de siste dagene. Fermentert majones ala Helhetligliv og proteinkjeks ala Viblans er laget og funnet fantastisk. Superlivsstils søtpotetsuppe med kraft er behørig nytt igår og idag sammen med kalkunbryst fra Homlagarden. Imorgen skal vi ha grytebrød ala Senseoflife til frokost. Herlig med alle disse inspirerende bloggene som tråkker stien for nysgjerrige små gryende husmødre som meg.

De siste dagene før utreise er det tømming av kjøleskap og konservering av resten som er det store konsentrasjonsmomentet.  Så jeg skal oppsummere litt av hva vi har styrt med de siste dagene:


Kraft på kok av kalkunføtter og kyllingkrås, litt løk, purre, gulrot og sellerirot. Og selvfølgelig laurbærblad og pepperkorn. Er liksom ikke kraft uten. Skal få stå i garasjen til imorgen.


Himmel og hav det er tungt å sy rulle med stoppenål og eldgammel husholdningshyssing.


Denne rødvinen er en hyllest til Helgeland. Da må jeg selvfølgelig ha den i hus. Utrolig hva en etikett kan få deg til å gjøre. Teksten er rimelig cheesy, men drøm deg vekk i det som står, og som helgelending i eksil, begynner jeg nesten å grine litt. Patriotisme er fint.


Jeg har sydd lammerull. Helt på egen hånd for første gang. Skremmende og særdeles slitsomt. Smaksmessig får jeg vite om det duger nærmere jul.


En herlig ost med tilbehør. Osten er upasteurisert, dyppet i champagnebad og kjøpt på Colonialen fetevarer i Bergen. De har et flott utvalg upasteuriserte oster. Men huff, jeg husker ikke hva osten heter. men er det så nøye da? La smaksløkene bestemme, og få en uforutinntatt smaksopplevelse.


Ja hva er dette da? En tomat-rompe? Hvem har sagt at grønnsaker er kjedelige ? :-)


Og når jeg først var igang var det jo hysterisk morsomt å lage et grønnsaksmenneske.

Og all denne moroskapen ble til verdens beste salsa, fermentert og inspirert av herlige Viblans, se oppskrift .

Ellers har jeg fått tømt saftrester, syltetøyrester, spist opp mislykkede surdeigsbrød som smakte sitronskall, kokt kraft på fyllmasse fra fryseren, fått noen interessante oppdagelser i fryseren med ubestemt dato, høstet en god del rosenkål fra hagen og drukket melkekefir fra september. ( gjett hvor saftrestene tok veien). Det bobler og sudler på kjøkkenbenk, i kjøleskap og garasje. Kombuchaen har jeg endelig fått smaksmessig dreisen på, så jeg er en fornøyd matglad pike for tiden.

2 kommentarer:

  1. Dette innlegget likte jeg godt! Herlig grønnsaksmann (og så masse god mat, da!), og ikke minst takk for at du minnet meg på at jeg skulle koke kraft på andeskrog i dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre at du likte innlegget. Lage salsa er rene grønnsaksfesten. Og barnslig som jeg er må jeg leke litt med maten også. :-)
      Hvor har du fått tak i and? Kos deg masse med kraftkokingen. Jeg har silt av kraften fra gryta, kaller det kjøttkraften . Også har jeg hatt oppi litt eddik, vann og mer pepperkorn og laurbærblad, så nå skal siste rest av mineraler tynes ut av avfallet før det går i bioen. Jeg har så sansen for kraftkoking og hvordan man får utnyttet det veldig mange ser på som avfall. :-D

      Slett