onsdag 5. desember 2012

Massasjerulle for en fornøyd kropp

Jeg har hatt massasjerulle i noen år nå. En fantastisk dings for egenpleie av trengende kropp. Jeg har en herlig skavank, den ene foten er 2 cm kortere enn den andre ( eller lengre om du vil) og det er et salig styr med innleggsåler , og vond rygg hvis jeg ikke passer på. Å gå barføtt kan jeg ikke gjøre for lenge , for da murrer ryggen. Fivefinger-skoene måtte jeg pensjonere med tungt hjerte på grunn av det. Men med sporadisk styrketrening og min kjære massasjerulle, så er kroppen fornøyd. Egenmassasje leste jeg første gangen om på nettsidene til en Treningscoach som heter Eirik Sandvik. Har fulgt hans blogger, forum og nettsider de siste årene med radaren pekende på hva man kan gjøre for å få en optimalt fungerende kropp. Jeg går jo helst bare til legen annenhvert år når jeg må ha ny helseattest for offshore. Jeg er en sta frøken som skal gjøre alt selv og klare meg selv. Og derfor bruker jeg litt ressurser og tid på å finne ut hva som kan hjelpe en mot hverdagslige plager som vond rygg, slitne føtter, dårlig søvn, dårlig livskvalitet. Ja alt dette man kan fikse selv med noen gode grep.

 
Men så var det denne massasjerullen. Det har vært nesten umulig å få seg en god massasjerulle her til lands de siste årene. Mine har jeg bestilt på ebay, men nå ser jeg at Mobech har tatt inn et godt utvalgmassasjeruller. Jeg har bare glatte ruller pr nå, men jeg ønsker meg en " taggete" en til jul. Den går dypere i musklene og skal visstnok hjelpe enda bedre på vanskelige kropper.
 
Massasjerulle gjør godt for muskulatur, varmer opp og skaper blodsirkulasjon. Det er faktisk ganske vondt når du tar ømme muskler. Og finner du triggerpunkt er det høy hylefaktor.
 
Jeg masserer legg, rumpe, framside og bakside lår, rygg og armer og alt jeg klarer å lage rullebevegelse med. Og kroppen nyter det. Enkelt og greit kroppsvedlikehold du kan gjøre hjemme i stua di. Og det er jo snart jul, en nyttig julepresang til den som trenger litt pleie.



7 kommentarer:

  1. Etter å ha lest dette innlegget MÅ jeg bare vise deg videre her: http://www.funksjonifokus.no/
    Jeg vet ikke hvor du bor, men bor du i Bergensområdet er det ikke noe annet å gjøre enn å ta kontakt her. Du kan lese mer om metoden her: http://www.egoscue.com/
    Du har ingenting å tape (bortsett fra smerte og innleggsåler) og ALT å vinne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, har du sett. Dette er virkelig midt i mitt interessefelt som sier at man trenger ikke bruke smertestillende når det er kroppen som er "ubalansert" ! Tusen takk Frøken Bitter Søt, dette skal jeg se nærmere på :)

      Slett
    2. Ja det MÅ du! Har du ikke mulighet til å komme deg til Bergen med det første, kan du bestille denne boken: http://www.amazon.co.uk/Egoscue-Method-Health-through-Motion/dp/0060924306/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1354919040&sr=8-2
      Men jeg anbefaler deg absolutt å ta kontakt med FIF. De har stengt fra og med 15. desember og ut året. Men ringer du allerede nå kan du sikkert få en time i januar.

      Slett
    3. Jeg vet ikke om de er løsningen på mitt korte leggbein, men det er spennende det de holder på meg, og jeg kommer til å lese meg litt opp på metoden. Skal se litt på den boken :)
      Har du vært hos dem selv?

      Slett
    4. Hvorfor må dere bloggdamer alltid anbefale at man må kjøpe bøker i utlandet, når man like gjerne kan få dem både billigere og raskere via norske bokhandlere? Både Gry, Vibeke og Anne Marit har den tendensen, og nå også Bittersøta?

      Her er bøkene i norsk bokhandel -
      http://www.adlibris.com/no/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue=egoscue&title=egoscue&fromproduct=False

      PirkePetter

      Slett
    5. Hehe, sant det PP. Adlibris er jo full av engelskskriftlige bøker til en virkelig god pris ! Både fag og skjønnlitterære. Med tanke på frakt fra amazon og lignende, så vil jeg påstå at man kommer ikke noe bedre ut av det ved å handle fra amazon vs adlibris. :)

      Slett
    6. Å viste ikke at den boken var å oppdrive i Norge! :)
      I fare for å høre ut som en misjonær, er jeg sikker på at du kan kvitte deg med innleggsålene. Les gjerne boken først, men jeg vil uansett anbefale deg å oppsøke en terapaut for å oppnå de beste resultatene. Jeg kan holde foredrag om hva denne metoden har gjort for meg etter å ha forsøkt "alt" og blitt fortalt av leger, fysioterapauter og andre at jeg bare "må leve med det." Og selv om man har det "greit" nå, skal man jo ha kroppen hele livet, og da er det jo fint at den fungerer og ikke gjør vondt! :)

      Slett