søndag 30. desember 2012

Søndagslektyre; Magasinet gardsosten

Gardsosten er magasinet som interesseorganisasjonen for norsk gardsprodusert ost utgir 2 ganger i året.. Jeg kom tilfeldigvis over dem og jeg tegnet abonnement pronto!  Siste nummer beretter om ostestoff i Norges land og forskjellige kurs innen emnet som produsentene har arrangert eller deltatt på. Blant annet emballeringskurs og kurs i utfordringer som kan oppstå på kvitmuggost. Dette er virkelig fagstoff og lærerikt for en osteinteressert pike.

Det jeg virkelig beit meg merke i er følgende prosjekt fra Norsk Bonde og Småbrukarlag , "matnyttig mobilisering- gi oss mer lokalmat".  NBS mener at utvikling av lokalmat vil gi økte inntektsmuligheter, økt nyskapning og økt fremtidstro og stolthet tilknyttet matproduksjon som yrkesvalg. Dette er som musikk i mine ører. Videre skal prosjektet bygge opp et nettverk av matinspiratorer. En matinspirator er representanter for vellykkede bedrifter som videreforedler egne produkter.
Den første matinspiratoren ut er fra mitt kjære Nord-Norge, nærmere bestemt Kjerringøy nord for Bodø. Astrid Olsen fra Kjerringøy gård, produserer upasteuriserte og økologiske muggoster. Blå Kjerringøy ble med meg hjem sist jeg var i nord. Og den er fantastisk. Se etter QR-strekkkode på dere produkter. Hennes misjon som matinspirator er å inspirere og motivere nye produsenter. Skape stolthet for sitt handtverk og produkt, og fremme historien og menneskene bak .
På denne linken til smakenavlokalmat.no ligger flere videoklipp av norske matprodusenter.
Se også nettstedet til Småbrukarlaget.

Jeg er spent og håper vi får enda mer blest om Norges småskala matprodusenter.
Datoen 12-15 september bør du som osteinteressert merke deg. Dyrsku'n i Seljord arrangerer Landsutstillinga for gardsost. Her kan du få se og smake på både nye og gamle osteprodusenters produkter.  Kriteriene er : Foredlingsvolum skal være under 500.000 liter melk i året og melka skal ikke være transportert mer enn 50 km. www.dyrskun.no



Støttemedlemskapet koster 300 kr i året og innbefatter 2 utgaver av gardsosten pr år. Kjekt magasin som gir et godt innblikk i hva som rører seg i det genuine Oste-Norge. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar