søndag 23. desember 2012

Passelig grove surdeigsbrød

Å bake med surdeig er noe av det kjekkeste jeg vet. Sutalaust og bedagelig. En langsom prosess uten stress. Ingen tikk-takk, klokken går - baking. Herlig. Og når resultatet blir helt suverent er det lite å klage over.




Passelig grove surdeigsbrød
 
2 brød
 
  • 50 g helkorn spelt
  • 50 g helkorn bygg
  • 50 g helkorn rug  
 
Bløtlegges i godt med vann og litt eddik/ myse over natten
 
  •  325 g siktet spelt
  •       150 g sammalt spelt
  • 175 g havregryn
  •     150 g sammalt rug
  •  3 ss surdeig
  • 1 ss eddik
  • 1 ss lønnesirup
  • 1,5 ts salt
  • 50 g smør , smeltet
  • 5 dl vann
  •  
  • Alt ovenstånde blandes sammen og kjøres i kjøkkenmaskin til det er godt blandet. Deigen skal være litt fast siden den blir bløtere ved langtidshevingen. Sett deigen under plast og la stå i ca 12 timer.
 
Etter disse 12 timene rører man 25 g gjær i ca 1 dl kaldlunkent vann og kjører dette i deigen med kjøkkenmaskin. Så sette man deigen til sides under plast i et par timer.
 
Bak så ut 2 brød. Jeg bruker å rulle dem i litt solsikkekjerner, sesamfrø, linfrø og havregryn før jeg har dem i formen, men det kommer helt an på dine preferanser hva du synes er snadder. For det er ingen nødvendighet. TIl vanlig liker jeg best å rulle i bare havregryn.
Smør formene med kokosfett eller smør, samme med benken hvis du baker ut på den.
La brødene få etterheve i formene til de har hevet seg . Sett stekeovnen på 175*C , og inn på nederste rille når ovnen er varm. Om 60 min har du nydelige brød. Velbekomme.

2 kommentarer:

  1. Spennende oppskrift! Hvorfor bruker du gjær i tillegg til surdeig? Og hvilke forskjell utgjør det?

    SvarSlett
    Svar
    1. På disse brødene har jeg ikke prøvd å bake uten gjær. Men det må jeg prøve. har bare blitt en vane med baking hvos siste heving kjøres hardt i hevelsens tegn med gjær. :)

      Slett