lørdag 29. desember 2012

Moltekrem og dessertvinen Tokaji, et herlig tospann.

Moltekrem er min julefavoritt innen dessert. Selvplukkede  Helgelandsmolter, hva annet trenger man ønske seg til jul?

 
Når jeg serverer så gjør jeg det med min egen vri. Krem for seg og molter for seg. Tommy liker mye krem og færre molter, jeg vil ha mest molter og litt krem på toppen. Så da blir det slik. Og hakkede valnøtter servert på si. Så kan man bestemme mengdeforholdet selv og lage en herlig molterøre av det hele. Superenkel og fantastisk dessert som nådde noen særdeles gastronomiske klimakser med dessertvinen Tokaji som følge.For den som har mulighet og tilgjengelighet så er upasteurisert fløte til kremen den sikre vinner. Både helsemessig og smaksmessig. Strø litt sukker på moltene og ha sukkerstrøen på bordet. Så får de du serverer bestemme sukkerinnholdet selv.



 


Dessertvinen Royal Tokaji fra Ungarn er et perfekt følge til moltekrem. Det var vanskelig å besinne inntaket av både krem, molter og vin med denne herlige smakssammensetningen.
Vinens fulle navn er Royal Tokaji Aszu 5 Puttonyos 2007. Laget på druene Furmint, Harslevelu og Muscat de Lunel, har aldri hørt om de druene, men de gjør en fabelaktig jobb må jeg si. Vinmonopolet fører denne vinen.


2 kommentarer:

  1. Mmmmm....så godt ut:-) God helg!
    Klem fra Bømlo-Therese ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var snadder, matglede er en fest.
      God helg og god nyttårfeiring Therese :D

      Slett