mandag 17. desember 2012

Ostehjulskniv + litt mango-ost fra Käserrebellen

Da jeg fikk mine første ostehjul i hus åpenbarte det seg at jeg trengte en kjøkkendings til. En ostehjulskniv såklart. Men den var vanskelig å oppdrive i nærområdets kjøkkenbutikker, så da spurte jeg likegreit Christer i Tidsporten om dette var noe han kom til å ta inn? Og tror du ikke etter noen få uker så var han på pletten og fortalte at det skulle han ta inn i sortimentet. Kjempeflott ! Og her mitt helige tilskudd til kjøkkenarsenalet. Man kan aldri få nok av nyttige dingser i husets viktigste rom.

Da jeg hentet appelsinene i Bergen, så fikk jeg også med meg en kvart mango-ost fra Käserebellen. Og det ble en lek å få delt opp denne osten. Jeg er veldig skeptisk til å bruke kjøkkenkniv på deling av disse ostene, jeg synes rett og slett det er risikabelt. Så at ostehjulskniven kom i hus gav en høyere score på kjøkkenets HMS-skala. Den er ikke bare forbeholdt ost, den var en vinner til å dele hodekål og rødkål. Noe jeg synes er enda skumlere med kjøkkenkniv enn å dele ost.

Ikke bare bare å få en så lang kniv inn på et bilde
 
 
Mango-osten svarte godt til forventningene, som gulrotosten og seterosten, har den også den fantastiske konsistensen. Som nougat. Den smaker ikke mye mango, men hvis jeg kjente godt etter var det en herlig undertone i smaken . Har litt mer karakter enn seterosten, men ikke så grom som gulrotosten.
 
 
 
Ja så var det min trang til å omtale HMS i hytt og dynevær, jeg skal ærlig innrømme at jeg gikk på en smell med denne kniven. Den er skarp som..... !
Jeg hadde vasket den og skulle bare tørke lett av den, tjohei, da hadde jeg nesten skavet av meg halve lillefingeren. Rent og flott kutt ble det, men jeg holdt på å gå i dørken. Klemme hardt på fingeren og lete forvilet etter noe å surre rundt. Begynte selvfølgelig å synge på Gubba noa og dr brille som surra på ei fille. Det blødde verre enn verst. Ikke hadde jeg fått i meg frokost , det hjalp sikkert ikke særlig på min herlige fysiske reaksjon. Men jeg krabbet borti skuffen og fant meg et polarbrød, krabbet borti kjøleskapet etter litt ost, så satt jeg ved kjøleskapet og spiste litt før jeg tok sjansen på å reise meg. Etterhvert fikk jeg fisket frem et Ole Brum-plaster, da ble alt bra. Nynnet litt på Ole Brum, så ble alt så meget bedre. Herlig psykologisk effekt i en liten bjørn i skogen.
 
Så alle sammen, vær forsiktig med dine kniver og andre skarpe dingser. :)


2 kommentarer:

  1. Er det SÅNN en ostehjulskniv ser ut?!?!? Jeg har sett for meg noe heeelt annet. Godt du ikke skjærte over sener og nerver da. Det er fort gjort. OleBrum-sanger har jeg aldri lest om i føstehjelpsbøkene mine, men godt de fungerte lell. Lurt å sette seg ned og ikke risikere hjernerystelse når først uhellet er ute. Gleder meg til å prøve mangoost etter hvert. Synes det er vanskelig å finne favoritt av gulrot, seter og fjelklatreosten. Alle er rett og slett veldig gode. Og smøret er best:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi, ja den ser slik ut . EN vakker og litt skummel sak. Har sett andre varianter, med håndtak som stikker opp på sidene. Og noen bruker wire/ stålstreng. Alt er bedre enn skumle kniver. Men jeg skjærer meg jo likevel.... :-P
      Ole Brum er en skikkelig trøst, han skulle vært obligatorisk pensum.
      Mangoosten er en klar favoritt. Om 14 dager åpner neste kjøpsrunde, og gjett om jeg må få tak i brie og /eller camembert. Vanskelig å bestemme seg, har lyst til å smake på alle, men har enda møe ost igjen. Og smør. Jeg rører salt i smøret og har i søte små former. Perfekt. :-)

      Slett