lørdag 9. mars 2013

Maria Thuns såkalender

Maria Thuns såkalender for 2013 er blitt min. Kjøpte den fra antropos.no . Biodynamisk drift baserer seg mye på denne kalenderen. Ved første gjennomlesning var det totalt gresk, jeg hoppet selvfølgelig rett inn i kalenderen før jeg leste innledende forklaringer til den. Etter gjennomlesning har jeg fått mye godt for meg, og det står klart for meg at potetene skal settes 23-24 april i år.

Kalenderen baserer seg på stjernetegnenes plassering vs månens syklus og avstand til jorden vs planetenes stilling. Kan være litt abstrakt for manhe, men veldig fasinerende for dem som ser logikken bak det som skjer i planter, og dyr og levende vesener forøvrig.
Det jeg ikke har funnet ut er om man kan så frø utenom gitt planteperiode på rett dag. Rot / blad/ frukt/ blomst. Jeg leter videre, fikk den igår så jeg har en lang vei å gå for fullverdig forståelse av hvordan dette henger sammen. Men gøy og inspirerende er det.
Pussig nok fant jeg ut at jeg og Tommy er av samme element , jomfruen og steinbukken er av jord, det forklarer kanskje vår tiltrekking til arbeid med mold og land.

Idag er det forresten de 40 ridders dag, slik vær det er idag skal det være i 40 døgn fremover, spesielt med tanke på temperatur, frost eller mildvær kommer til å holde seg i 40 døgn fremover. Lover godt med det nydelige været og solskinnet vi har idag.

Idag er det rot-dag, kanskje jeg prøver meg på noen reddiker idag og ser hva som skjer. Reddiker skal respondere godt på månefasene .



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar