torsdag 28. mars 2013

Silderogn-lapper

Her om dagen fikk vi masse flott sild fra noen engler i nabolaget. Silda er tilbake på vestlandet, og da er det bare å ta for seg og nyte disse edle råvarene . Denne silda skal bli til tradisjonsrik lubbesild, men den flotte rogna blir konsumert fersk. Eller, jeg feiget litt ut og laget rognekaker. I en liten mikser hadde jeg rogn, et egg, byggmel, salt og muskat. Så ble de stekt på panne i talg og smør. Helst skulle jeg vært mer forsiktig med varmen, rogn blir fort forringet varme. Lappene var gode, smakte smaksløse fiskekaker. Helt ok for en dagligdags middag , men neste gang blir det mer krydderier og tykkere røre da satser jeg på rognkaker som er skånsomt stekt og rå inni. For næringen og smakenS skyld.






2 kommentarer:

  1. Dette så godt ut! Fikk en del rogn forrige uke vi og, men den var kommet for langt til å brukes. :(

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var godt, ser kanskje bedre ut enn det smakte. Men det er små justeringer som skal til :) Kjedelig med rogna som var kommet langt. ikke at jeg ser slikt, tror jeg? Jeg bare mekker i vei. Men nå er jeg ingen stor fisker. Foreløpig! Planene er store, som alt annet :)

      Slett