lørdag 8. september 2012

Gavetips til den som har alt


 Vi ble invitert i 80-års dag til en fantastisk dame tidligere i sommer. Problemstillingen rundt hva gir man til den som har alt hjemsøkte oss, og gode råd var dyre. Denne damen er fantastisk flink med hendene, og strikker, snekrer, hekler, syr, lager papirkunst etc, alt som kan gjøres med hendene er hun flink til. Og hun kjører Fiat, noe Tommy synes er et sunnhetstegn for damer med vett og stil. Vi bestemte oss for å lage flatbrød med dertil egnet flatbrødstativ i gave, som sagt så gjort.

Tok et stykke laminert hylleplate i furu fra Biltema og skar ut et passelig stykke. Boret et godt hull til finger for god holdekomfort. Stjal en blomsterpinne fra Ingelill som ble stukket fast i et litt trangt boret hull, ville unngå lim siden dette skulle være til mat. Pusset og pusset for en fin finish, og det ble det.

Flatbrødene ble laget av den " vanlige" oppskriften som jeg har fått fra mamma en gang:

4 dl grov rug
2 dl siktet spelt/ hvetemel
1 ts salt
2 dl kokende vann

Bland dette sammen, bruk gummihansker eller lignende hvis du har tenkt å elte for hand! skoldefare...
Til dette gaveprosjektet lagde jeg 15 emner, men til vanlig blir det 7-8 emner for takke-store flatbrød.
Legg de 15 emnene i en plastpose, ellers er det lett for at de tørker ut.
Sett takka på 5, og så er det bare å begynne å kjevle. Man må ha rutete kjevle for å få dem maksimalt tynne og sprø. Jo tynnere jo mer eksklusivt sa dem før i tiden. Skal tro jeg hadde prestasjonsangst , jeg som skulle gi dette i gave i en bursdag med nesten bare folk fra generasjonen som faktisk kan flatbrød. Men det var bare skryt og få, så da overlevde jeg den ilddåpen også. Ja og før jeg skriver meg helt bort her, husk å lage et hull med et sugerør for å kunne tre flatbrødet på pinnen. Stek flatbrødene til de er tørre og sprø. Pass på, når takka er kommet godt i sving på varmen, så kan det fort brenne seg.



1 kommentar:

  1. Hej allihopa. Jag såg kommentarer från människor som redan fick sitt lån från CHRISTY WALTON FINANCE och sedan bestämde jag mig för att ansöka under deras rekommendationer och för bara några timmar sedan bekräftade jag på mitt eget personliga bankkonto ett totalt belopp på 250 000 kronor som jag begärde. Det här är verkligen en fantastisk nyhet och jag råder alla som behöver riktigt lån att ansöka via sin e-post (christywalton355@gmail.com) Jag är glad nu när jag har fått det lån jag begärde

    SvarSlett