fredag 7. september 2012

Strandmo stølsysteri, en perle på jord

På vår matsafari 29 august var mål for turen Strandmo Stølsysteri. Produktene deres får mye skryt i bloggsfæren, og jeg tenkte at dette må være et godt mål for vår matsafri i norsk tradisjonsånd.

Som sagt så gjort, da vi kom til Valdres kjørte vi oss vill, var på vei langt innover vidda, så ikke ta inn på panoramaveien hvis du er på vei mot Strandmo. Derfor begynte klokka å tikke godt over klokken 17, og vi begynte å bli redde for å komme til stengt dør.

Men det skal trygt sies at det trengte vi ikke bekymre oss for. Da vi ankom stølen møtte vi verdens flotteste dame, Anny. Hun måtte se til brunosten som var på kok, så da fikk vi bli med på ysting. Vi ble på stølen i flere timer, klappet kalver, fikk innblikk i ysting av både brun og hvit ost, så på melkeanlegget, så på kyrne og koste oss i fantastisk selskap med Anny og Geir Harald. De fortalte og viste oss rundt på alt som foregikk på stølen. Det var virkelig flott å få innblikk i hva stølslivet innebærer. En utdøende tradisjon, dessverre. Heldigvis holder Valdres dette i hevd.

Jeg lar videre bildene tale for seg.....




Brunostkoking. Dette kokekaret er vedfyrt. Stilig, også gir det så god lukt i ystehuset.


Anny's herlige voff, en skikkelig kosesyk gladhund.


Ostepresskanner og ystekar for hvitost.

Fantastisk vakre kyr. De var så rene og pelsen glinset i kapp med sola. Det har jeg aldri sett på en ku før.

Kjørte en tur rundt Breimo Stølslag. Av ca 40 støler var det bare drift i 2. Dette er den andre stølen sine kyr.

Og denne oksen ville ikke flytte seg av veien. En skikkelig morsking. Kjørte faktisk rundt han, og han sto på stedet hvil. Dritredd for at han skulle sparke i Ingolf.

Vil ikke dra..... Det var noen fantastiske timer på 1000 moh. Stillheten og det åpne landskapet var balsam for sjelen. Jeg kunne godt tenkte meg å tilbringe store deler av sommeren på en støl. Nærheten til dyr og natur og få dyrket interessen for ysting og matproduksjon, det må være perfekt for denne frøkna. Vi får se hva fremtiden bringer .


Se etter dette skiltet, da er godsakene nært.

Valdres profilerer seg med stølsturisme og matkultur. Anbefaler å se på Valdres.com .
Vi dro fra stølen med flere pakker smør, 2 hvitoster, 2 brunoster og 2 bokser rømme. Alt av upasteurisert melk. Attpåtil fikk vi med oss en skvett med løype til osteproduksjon, rett og slett for mitt glødende engasjement for ysting. Så jeg tar sikte på å eksperimentere neste gang jeg er nordpå med fri tilgang til melketanken.
Jeg skulle tatt mange flere bilder, men jeg var litt i min egen verden da vi var på stølen, så jeg husket ikke å ta noe særlig til bilder. Et besøk gir så mye mer enn et blogginnlegg kan gi, men jeg prøver.
Strandmo stølsysteri er medlem av organisasjonen Hanen, og presenterer sin osteproduksjon og gir smaksprøver. I all herligheten glemte jeg å spørre hvor man fikk tak i deres produkter utenom stølen. Men jeg vet de bruker å være på matstreif og bondens marked i Oslo.

1 kommentar:

  1. Hej allihopa. Jag såg kommentarer från människor som redan fick sitt lån från CHRISTY WALTON FINANCE och sedan bestämde jag mig för att ansöka under deras rekommendationer och för bara några timmar sedan bekräftade jag på mitt eget personliga bankkonto ett totalt belopp på 250 000 kronor som jag begärde. Det här är verkligen en fantastisk nyhet och jag råder alla som behöver riktigt lån att ansöka via sin e-post (christywalton355@gmail.com) Jag är glad nu när jag har fått det lån jag begärde

    SvarSlett